Gluteus Tendinopathie

Gluteus medius of Gluteus minimus tendinopathie is de primaire oorzaak van laterale heuppijn. Het is vaak een overbelastingsblessure.
De pijn wordt vaak uitgelokt bij het lopen, trappen opgaan, bergop lopen en het palperen van de pees.
Peri- en postmenopauzale vrouwen hebben het vaker dan mannen. Een van de redenen kan zijn dat er door een lager oestrogeengehalte ook minder collageen wordt aangemaakt, wat zeer belangrijk is voor de gezondheid van de pees.

We weten uit studies dat load management en oefeningen een beter resultaat geven dan cortisone inspuiting en/of niets doen.

"Tendons don’t like holidays".

Oefeningen moeten minstens 3-6 maanden worden gedaan, de patiënt moet normaal gezien het verschil voelen na 4 weken. Patiënten die na 4 weken niet reageren op de oefeningen kunnen baat hebben bij shockwave therapie.

Gluteus Tendinopathie

Dingen om te vermijden:

  • Bergop wandelen en lopen (gedurende ten minste 3 maanden).
  • Te veel trappen doen.
  • Op de pijnlijke pees duwen en erop liggen.
  • Zitten met gekruiste benen.
  • ITB-stretchoefeningen.

Lopers:

  • Verminder je loopvolume met 25%.
  • Een beetje pijn tijdens het lopen (3/10) is toegelaten, maar de pijn mag na 24u niet erger zijn.
  • Loop niet meer dan 3x per week.
  • Loopanalyse kan nuttig zijn voor sommige lopers.

Samengevat:

  • Verminder de provocerende belasting .
  • Verbeter de weefselcapaciteit met specifieke spierversterkende oefeningen.
  • Als je pijn wordt veroorzaakt door het lopen, kan het nuttig zijn om een loopanalyse te doen..

 

Indien u meer vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via (liivia@prehab-clinic.be+32 468 25 16 27) of maak een online afspraak.